Veelgestelde vragen
Waar kan ik mij aanmelden voor het IEX/DeBeurs-Beursspel?
Klik hier om u
aan te melden voor het Beursspel.
Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken?
De IEX/DeBeurs-site is het best te gebruiken met Microsoft Internet Explorer versie
4.0 en hoger. Netscape versie 4.0 en hoger werkt ook, maar in sommige exotische
gevallen minder goed.
Is het echt helemaal gratis?
Ja, het is helemaal gratis. We vragen alléén dat u IEX/DeBeurs-lid wordt.
En ook dat is gratis.
Ik ben mijn password kwijt!
In de ledensectie van IEX/DeBeurs kunt u een verloren
password terugkrijgen. Als u er helemaal niet meer uitkomt, kunt u een e-mail
sturen naar info@iex.nl. onder vermelding van password vergeten. U moet tevens
uw e-mail adres + alias in de e-mail vermelden.
Als ik me wil opgeven voor het Prijzenspel wordt mijn telefoonnummer gevraagd.
Mag ik ook een mobiel telefoonnummer invullen?
Als u een prijs gewonnen heeft in het Beursspel, wordt het telefoonnummer gebeld
dat u heeft ingevuld op het aanmeldingsformulier van IEX/DeBeurs.nl. Hierbij
worden zowel mobiele als vaste telefoonnummers geaccepteerd. Let erop dat u
uw nummer op de internationale manier invoert, het Nederlandse nummer (020)
673 56 56 wordt bijvoorbeeld +31 20 673 56 56.
Mijn telefoonnummer dat ik heb opgegeven klopt niet meer! Wat moet ik doen?
U kunt uw telefoonnummer veranderen in de sectie mijn gegevens
, echter dan verliest u wel uw huidige Prijzenspelrendement. Als u uw rendement
niet wilt verliezen, moet u even mailen naar
beursspel@iex.nl voor een oplossing.
Met hoeveel portefeuilles mag ik meespelen in het Prijzenspel?
U mag slechts met één portefeuille per persoon meedoen aan het
Prijzenspel. Let op dat u wel de juiste portefeuille laat meedingen voor het
Prijzenspel.
Vorige maand heb ik reeds meegedaan met het Prijzenspel, doe ik deze maand
ook meteen weer mee?
Als u zich destijds ook voor het Prijzenspel heeft aangemeld, dan speelt u automatisch
in de volgende maand weer mee, tenzij u natuurlijk via de Beheersectie anders
heeft aangegeven.
Wat is de startwaarde van mijn portefeuille?
De startwaarde van uw portefeuille is de waarde van uw portefeuille op het moment
van aanmelden bij een competitie. In het Prijzenspel wordt aan het begin van
elke nieuwe maand opnieuw de startwaarde vastgesteld van uw portefeuille in
het Prijzenspel. Deze zal dus van maand tot maand verschillen.
Hoe wordt het maandelijkse rendement vastgesteld?
Het rendement van uw portefeuille wordt weergegeven in procenten ten opzichte
van de startwaarde (=100%) van uw portefeuille. Op basis van het procentuele
rendement wordt de ranglijst vastgesteld van de deelnemende portefeuilles in
de competitie. Op de laatste beursdag van de maand wordt nabeurs de definitieve
ranglijst vastgesteld van het IEX/DeBeurs-Beursspel van die maand.
Wordt de portefeuille-waarde elke maand opnieuw 'teruggezet' op 100.000
euro?
Het is niet zo dat alle portefeuilles aan het begin van een nieuwe maand weer
op 100.000 euro worden teruggezet. U speelt gewoon door met uw huidige kapitaal.
De waarde daarvan wordt de startwaarde van de portefeuille voor de nieuwe Beursspelmaand.
Moet ik me elke maand opnieuw inschrijven voor het IEX/DeBeurs-Beursspel?
U hoeft zich niet opnieuw in te schrijven voor de volgende competitiemaand.
U kunt in de nieuwe maand gewoon weer doorspelen met uw huidige (Prijzenspel)portefeuille.
Waarom doe ik wel mee aan het Prijzenspel, maar krijg ik geen maandnotering
van mijn nieuwe portefeuille?
Om mee te kunnen doen met de week- en maandlijsten moet een portefeuille aan
het begin van de week/maand bestaan, dus waarschijnlijk bent u daar nu net te
laat voor.
Ik heb een derde prijs gewonnen in het Prijzenspel. Klopt het dat mijn vrouw
die ook meespeelt met het Prijzenspel nu net als ik de komende vijf maanden
niet in aanmerking komt voor een van de Top-5 prijzen?
Sinds enkele maanden heeft IEX/DeBeurs de zes maanden regel ingevoerd die inhoud
dat iemand maar één maal per zes maanden in aanmerking kan komen
voor de prijzen Top-5. Om te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld naam, portefeuille
adres etc wijzigt om onder deze regel uit te komen, kan IEX/DeBeurs niets anders
doen dan mensen die op hetzelfde adres wonen ook uit te sluiten, hoe vervelend
dit ook is.
Hoeveel geld mag en kan ik lenen met mijn Portefeuille?
In het Beursspel mag en kunt u geen geld meer lenen. Als u dus meer aandelen
wilt kopen of verkopen dan de regels en uw saldo toestaan dan zal de order niet
worden uitgevoerd.
Hoe weet ik wat voor rendement ik heb behaald deze maand?
Als u uw portefeuille bekijkt, klikt u op de link Uw rendement waarna u onder
andere uw Prijzenspel-, Maand- en All Timerendement ziet. Ook wordt het rendement
per aandeel gegeven en kunt u een grafiek bekijken waarin de schommelingen van
uw rendement te zien zijn.
Hoe kan ik al mijn transacties zien die ik heb gedaan in mijn portefeuille?
Als u uw portefeuille bekijkt, klikt u op de link Transactiegeschiedenis en
ziet u alle transacties die u in het verleden gedaan heeft.
Waarom kan ik de transactiehistorie van mijn concurrent in het Prijzenspel
niet volledig zien?
De transactiehistorie van Prijzenspelportefeuilles kunt u alleen nog maar met
twee uur vertraging bekijken. Dit om u niet de mogelijkheid te geven af
te kijken van uw concurrent.
Hoe kan ik een nieuwe competitie starten?
Om een nieuw competitie te kunnen starten is het noodzakelijk om een nieuwe
spelportefeuille aan te maken. Daartoe gaat u naar de sectie
Portefeuilles en maakt u onder Beursspelportefeuilles een nieuwe portefeuille
aan. Reeds bij het eerstvolgende scherm krijgt u de optie om een nieuwe competitie
aan te maken en die vinkt u aan. Maak de volgende stappen af en u heeft een
nieuwe competitie.
Kan ik met mijn portefeuille van competitie wisselen?
Als u met uw oude portefeuille in een nieuwe of andere competitie wilt mee doen,
dan kunt simpel van competitie veranderen met die portefeuille via de sectie
mijn gegevens.
Hoe kan ik een portefeuille wissen?
Als u een portefeuille van het IEX/DeBeurs-Beursspel wilt wissen, dan kunt u dit doen
via de sectie mijn gegevens
.
Kan ik ook op meerdere computers met mijn portefeuille aan de slag?
In principe kunt u op elke willekeurige computer bezig met uw eigen portefeuille.
Eenmaal op de IEX-site moet u simpelweg inloggen met uw bestaande accountgegevens
(e-mailadres en password). Vervolgens kunt u weer gewoon verder gaan met het
verhandelen van aandelen op deze nieuwe pc.
Iemand anders op de computer is reeds ingelogd bij IEX.nl en heeft daar
ook zijn eigen portefeuille. Hoe kan ik nu zelf inloggen en ook meedoen met
mijn portefeuille?
Aangezien u samen met iemand anders van dezelfde computer gebruik maakt, moet
u klikken op Uitloggen
in de menubalk van de Ledensectie. Daarna kunt u gewoon inloggen met uw e-mailadres
en uw password.
Welke aandelen kan ik kopen?
Op dit moment kunt u alleen aandelen kopen die genoteerd staan aan de Euronext
Amsterdam. We werken hard aan het toevoegen van buitenlandse beurzen, opties
en futures.
Welke prijs krijg ik als ik aandelen verhandel?
andel(uitvoer van orders) vindt plaats tegen de werkelijk verhandelde prijzen
en volumes op de echte beurs.
Een order wordt slechts uitgevoerd wanneer er daadwerkelijk op de echte beurs
gehandeld is in het desbetreffende aandeel. Als het volume niet is veranderd,
wordt de transactie niet uitgevoerd. Er dient dus daadwerkelijk gehandeld te
zijn op de beurs in het fonds.
Hoe kan ik een transactie tot stand laten komen?
Klik vanuit uw portefeuille op Kopen / Verkopen stukken, zoek een aandeel op,
vul de aankoopgegevens in een klik twee keer op de knop Kopen of Verkopen.
Hoe ga ik short?
Selecteer het desbetreffende aandeel en klik op de knop Verkopen in plaats van
Kopen. Zodoende verkoopt u aandelen die u niet in bezit heeft en gaat u short.
Short gaan in aandelen: Margin
Bij shortposities in aandelen wordt een dekking van 200% gevraagd - dus twee
maal het bedrag dat voor de shortpositie wordt ontvangen. Niet alleen het geld
dat u ontvangt voor de verkoop wordt gereserveerd, maar 100% extra om verliezen
door koersstijgingen in te kunnen dekken
Hoe sluit ik mijn shortpositie?
Simpelweg door het aandeel terug te kopen. U heeft namelijk eerder uw aandelen
verkocht die u niet in bezit had en als de koers van het aandeel inderdaad daalt,
dan moet u ze op een lagere koers weer kopen om de positie met winst te kunnen
sluiten.
Mijn banksaldo staat ver in de plus en als ik wil handelen krijg ik de melding
dat ik onvoldoende cash heb? Hoe kan dat?
Het kan zijn dat u al eerder shortposities heeft ingenomen, maar dat niet heeft
gemerkt aan uw banksaldo. Uw bank houdt een reservering aan om de shortpositie
die u hebt ingenomen af te dekken. Indien u wilt handelen in aandelen dan kan
het zijn dat u bij onvoldoende reserves de melding krijgt u heeft onvoldoende
cash.
Kan ik buiten handelstijden kopen of verkopen?
U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week opdrachten doorgeven, maar deze worden
pas op de eerstvolgende handelsdag verwerkt en eventueel uitgevoerd.
Hoe snel worden bedragen bij- en afgeboekt?
Direct nadat een opdracht is uitgevoerd, wordt uw virtuele bankrekening aangepast.
Elke vrijdagavond vindt er een rentestorting plaats, die berekend wordt over
het gemiddelde saldo van de voorafgaande week.
Wat zijn de transactiekosten?
Alle transacties gaan gepaard met transactiekosten die als volgt worden
berekend:
De basiskosten van 25 euro worden verhoogd met 0,005 euro per aandeel.
Waarom kan ik de ene week wel short gaan in een bepaald fonds en de andere
week niet meer?
Short gaan is alleen toegestaan in fondsen waarvan de effectieve dagomzet van
gisteren hoger is dan 1,5 miljoen euro. Als u short wilt gaan in een fonds en
u krijgt de melding "Short niet toegestaan", dan voldoet dat fonds
dus niet aan deze regel. Meer informatie over short gaan vindt u op Short
gaan voor leken.
Kan ik aan- en verkopen limiteren?
Ja, tijdens het aan- en verkoopproces kunt u een limiet meegeven.
Soms wordt een transactie maar niet uitgevoerd, hoe zit dat?
Als een transactie "in uitvoering" is, kan het volgende aan de hand
zijn:
· Wacht.. Dit is de normale wachtrij: binnen vijf minuten wordt
de transactie uitgevoerd.
· Geen trans. Op de beurs is nog geen transactie gedaan.
· Limiet. Het betreft een limiet order, waarbij de drempelwaarde
nog niet gehaald is.
· Onv.cash. U heeft onvoldoende vrij beschikbaar geld op uw rekening.
NB: dit kan zich ook voordoen bij short gaan, uw bank houdt een reservering
aan om de shortpositie die u hebt ingenomen af te dekken.
· 25% Portf. De order maakt u positie in dit aandeel groter dan
25% van de totale waarde van de portefeuille, dit is niet toegestaan in het
Beursspel.
· Short niet toegestaan. Short gaan is alleen toegestaan in fondsen
waarbij de effectieve dagomzet van gisteren meer dan 1,5 miljoen euro bedraagt.
Hoeveel trades kan ik doen op een dag?
Het maximaal aantal toegestane trades is beperkt tot 15 per dag voor de portefeuilles
die meespelen voor de prijzen, in uw eigen competities kunt u naar hartelust
meer transacties blijven uitvoeren.
Hoe kan ik een banksaldo krijgen in mijn Vrije Portefeuille?
U kunt geld van/op uw bankrekening Ontrekken/Storten door op de knop O/S te
klikken, waarna u het gewenste bedrag van/op uw bankrekening kunt ontrekken
of storten.
Wanneer wordt het handelen in opties, warrants en andere beleggingen naast
het handelen in aandelen toegestaan?
Let op de aankondigingen van de verschillende themacompeties op onze websites!
Als u na het lezen van deze pagina nog steeds een vraag of opmerking heeft,
dan kunt u een e-mail sturen naar beursspel@iex.nl.
Wel verzoeken wij u dan om ook de naam van uw portefeuille te vermelden, zodat
de verwerking van uw e-mail sneller kan verlopen.
Het is ons beleid om uw e-mail binnen twee tot drie werkdagen beantwoord te
hebben, in de regel is dit eerder, maar mocht u na een week nog geen antwoord
hebben dan kunt u nogmaals mailen.
Lees ook de
globale uitleg van het spel.